سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید شرایط برای سفر ۸۵ هزار نفر مهیا شده است

سازمان حج و زیارت ایران روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شرایط لازم برای سفر حج ۸۵ هزار ایرانی در سال ۱۳۹۶، مهیا شده است.

در این اطلاعیه که در وبسایت رسمی سازمان حج و زیارت منتشر شده آمده است که در پی مذاکرات با وزارت حج عربستان سعودی، و «با اطمینان از تامین انتظارات مورد نظر»، این توافق به دست آمده است.

سازمان حج و زیارت در این اطلاعیه همچنین گفته است که جزییات مذاکرات درباره کشته شدگان حادثه منا، مسجدالحرام و نتایج مرتبط با آن قرار است در یک کنفرانس خبری مطرح شود.

نمایندگان سازمان حج و زیارت ایران در هفته‌های گذشته دیدارهایی را در عربستان‌سعودی با مقامات آن کشور درباره حضور زائران ایرانی در مراسم حج سال آینده انجام دادند. آخرین بار که زائران ایرانی در مراسم حج شرکت داشتند، به مراسم حج سال ۹۴ بر می‌گردد که در آن زمان به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.

پس از این حادثه جدال‌های لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی، حضور زائران ایرانی را در حج ۹۵ در هاله‌ای از ابهام قرار داد و در عین حال موضوع حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، که به قطع روابط دو کشور انجامید، اختلاف نظر در زمینه نحوه حضور ایرانیان در مراسم حج را تشدید کرد.