دوعضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا لغو قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شده‌اند

دوعضو جمهوری خواه کنگره آمریکا سناتور مارکو روبیو و پیتر راسکام، در نامه‌ای به دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا خواستار لغو قراردادها و توافقنامه های فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شده‌اند.

این دو عضوکنگره پیشتر نیز مخالفت خود را از توافق‌ میان شرکت بوئینگ و شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ایران اعلام کرده بودند.

مخالفان فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران می گویند جمهوری اسلامی از هواپیماهای مسافربری برای حمایت یا انتقال تجهیزات نظامی و نیرو به سوریه یا گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی یا حوثی‌های یمن استفاده می کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون اتهام انتقال تسلیحات و مواردی مانند آن با استفاده از هواپیماهای مسافربری را رد کرده‌اند.

ایران‌ایر، با شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما به توافق رسیده است. شرکت هواپیمایی آسمان نیز برای خرید ۳۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مَکس با بوئینگ به تفاهم رسیده‌است.

خرید هواپیما برای شرکت‌های ایرانی که ناوگان هوایی آن‌ها طی سال‌های گذشته به‌شدت فرسوده و کهنه شده، در پی توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴، ممکن شده است.