رهبرجمهوری اسلامی ایران از اتحاد آمریکا و عربستان بشدت انتقاد کرد

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه از دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و رهبران عربستان سعودی بشدت انتقاد کرد و گفت که اتحاد این دو کشور علیه ایران بی نتیجه خواهد بود.

او افزود که «دولت سعودی برای اینکه با رییس‌جمهور آمریکا سازش کند، مجبور می‌شود بیش از نیمی از ذخایر مالی خود را در خدمت هدف‌ها و طبق میل آمریکا هزینه کند». اشاره‌ آقای خامنه ای به قراردادی تسلیحاتی به ارزش یکصد و ۱۰ میلیارد دلار است که اخیراً بین عربستان سعودی و ایالات متحده به امضا رسید.

او «حضور عربستان سعودی در بحرین» را هم «غیر منطقی» خواند و گفت که مشکل بحرین و سوریه باید از طریق «صحبت کردن مردم بحرین با حکومت خود» حل شود.

این سخنان درحالی بیان می‌شود که ایران از سوی بسیاری، متهم به مداخله در امور کشورهای منطقه از جمله بحرین است و روابطی متشنج با کشورهای عربی دارد. ایران حمایت خود را از معترضان بحرین و شورشیان یمن «معنوی» توصیف کرده است اما دولت‌های بحرین و یمن همواره ایران را متهم به دست داشتن مستقیم در خشونت‌های این کشور می‌کند.

حضور نظامی ایران در سوریه نیز، نگرانی بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی، اسرائیل و کشورهای غربی را برانگیخته است. به اذعان مقام‌های ایرانی بیش از هزار ایرانی در جریان درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.