ایران می گوید با هواپیما و شناور ۵۵۰ تن مواد غذایی به قطر فرستاده است

ایران روز یک‌شنبه ۲۱ خرداد پنج فروند هواپیما حامل مواد غذایی به قطر ارسال کرده و علاوه بر آن، ۴۶۰ تن مواد غذایی نیز با شناور راهی قطر کرده است.

شاهرخ نوش‌آبادی، سخنگوی هواپیمایی ملی ایران، روز یک‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که با پنج فروند هواپیما محموله‌ای حاوی حدود ۹۰ تن مواد غدایی، ازجمله میوه و سبزیجات، از ایران به قطر ارسال شده است. او افزود که امروز هم هواپیمای دیگری نیز راهی قطر خواهد شد. مشخص نیست که این محموله‌ها صادر شده‌اند یا کمک غذایی هستند.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در روزهای اخیر درگیر بزرگ‌ترین بحران سیاسی در روابط بین خود شده‌اند و در پی این بحران، عربستان مرز خود با قطر را بسته است. قطر برای مواد غذایی به تنها راه زمینی خود با عربستان وابسته است.

عربستان، مصر، امارات، بحرین، یمن، مالدیو و لیبی روز دوشنبه گذشته اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با قطر، به‌دلیل آنچه حمایت این کشور از «تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کرده‌اند. اما قطر این اتهامات را «بی‌پایه» و «ناموجه» توصیف می‌کند.

گزارش رسانه‌ها حاکی است که به دنبال تصمیم کشورهای یادشده، مردم قطر به فروشگاه‌ها هجوم برده و اقدام به خرید گسترده مواد غذایی برای کمبود احتمالی این مواد در روزهای آینده کرده‌اند.