دو مقام دولت حسن روحانی از اعتراض‌ها به قرارداد با توتال انتقاد کردند

در حالی که اعتراض‌های محافظه‌کاران ایران به قرارداد نفتی با شرکت فرانسوی توتال در روزهای اخیر بالا گرفته است دو تن از مقام‌های دولت حسن روحانی به این انتقادها واکنش نشان دادند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز سه‌شنبه در حاشیه هیأت وزیران گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند پنجاه تا هفتاد درصد کل درآمد میدان نفتی ایران به خارجی‌ها واگذار شده «حرف غلطی ست» و به گفته او «سهم ایران از قرارداد توتال حدود ۸۴ میلیارد دلار خواهد بود».

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران نیز خطاب به منتقدان نوشت: «اختیار آتش خود را نگاه دارید و دستان نه چندان تمیزتان را نفتی نکنید».

قرارداد ۲۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که روز دوشنبه بین ایران و شرکت فرانسوی توتال امضا شد اولین قرارداد با یک شرکت خارجی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی وزارت نفت ایران موسوم به «آی‌پی‌سی» است.

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی، این قرارداد را «یک حرکت استثماری و استعماری غرب» خوانده و حسین شریعتمداری، نماینده رهبر در روزنامه کیهان، نیز ضمن اعتراض به دیدار حسن روحانی با مدیرعامل شرکت توتال، این قرارداد را «خسارت‌بار» دانسته است.