آتش بس در سوریه از روز یکشنبه به اجرا در می آید

رییسان جمهوری ایالات متحده آمریکا و روسیه، روز جمعه، و در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ برسر برقراری آتش بس در جنوب غرب سوریه به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نخستین دیدار زهبران آمریکا و روسیه از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ است. همچنین نخستین تلاش دو کشور در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای پایان دادن به شش سال جنگ داخلی سوریه است.

از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که انتظار می‌رود روسیه از نفوذ خود برایران نیز برای حفظ آتش بس در سوریه استفاده کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی و دولت اردن که در انجام این توافق شرکت داشت، این آتش بس از ظهر یکشنبه به وقت سوریه به مرحله اجرا گذاشته می شود.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، که در نشست پوتین و ترامپ شرکت داشت می گوید که این توافق برای کاهش خشونت در منطقه مرزی سوریه و اردن است که برای امنیت این همپیمان آمریکا ضروری است.

در دیدار رییسان جمهوری آمریکا و روسیه همچنین موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. به گفته رکس تیلرسون، ولادیمیر پوتین هر گونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرد. از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، نیز گفت که دونالد ترامپ، تکذیب پوتین را پذیرفت.