صدها هزارتن از مردم ترکیه در اعتراض به سرکوب آزادی ها در استانبول راهپیمایی کردند

صدها هزارتن از مردم ترکیه، ‌روز یکشنبه در اعتراض به سرکوب آزادی‌ها پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته در استانبول راهپیمایی کردند.

این تظاهرات در پایان راهپیمایی ۴۲۵ کیلومتری «کمال قلیچ داراوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از آنکارا به استانبول شکل گرفته بود.

به گزارش آسوشیتدپرس آقای قلیچ داراوغلو که به «کمال گاندی» نیز شهرت دارد، سیاستمدار و اقتصاددان کُرد علوی است که رهبر اصلی ترین حزب سکولار مخالف دولت و نماینده شهر ازمیر در مجلس ترکیه است.

در روزهای پایانی این راهپیمایی که ۲۵ روز به طول انجامید، هزاران تن به آقای قلیچ داراوغلوی ۶۸ ساله پیوستند و با بنرهایی با عنوان «عدالت، قانون و حقوق بشر»‌ همراه او شدند.

آقای قلیچ داراوغلو در سخنرانی خود گفت که قاضیان و دادستان ها باید مستقل عمل کنند و خواسته‌های «کاخ» ‌ریاست جمهوری را سرمشق ندانند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، این حرکت رهبر حزب جمهوری خواه خلق را، با کودتاگران مقایسه کرد و گفت که آنها به دادگاه خواهند رفت. وی افزود، عدالت را باید در پارلمان جستجو کرد و خیابان محل عدالت نیست.

با وجود ادامه وضعیت اضطراری، دولت به راهپیمایان اجازه اعتراض مسالمت آمیز داد. ۱۵ هزار مامور پلیس امنیت مسیر راهپیمایان را برعهده داشتند.