اتریش به وزیر اقتصاد ترکیه اجازه نداد در مراسمی در وین شرکت کند

خبرگزاری رویترز گزارش داده که اتریش روز دوشنبه اعلام کرده که به نهاد زیبکچی Nihat Zeybekci وزیر اقتصاد ترکیه اجازه نداده که برای شرکت در مراسمی برای سالگرد کودتای نافرجام سال گذشته به این کشور سفر کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه اتریش به رادیویی در این کشور گفت تایید می‌کند که سباستین کرتز، وزیر خارجه اتریش، ورود وزیر اقتصاد ترکیه را به وین منع کرده است.

سخنگوی وزارت‌خارجه اتریش گفته که مراسم سالگرد کودتای نافرجام ترکیه بسیار بزرگ بوده و حضور وزیر اقتصاد ترکیه در آن می‌توانسته خطری برای امنیت و نظم عمومی اتریش باشد.

هلند هم تصمیم مشابهی گرفته و از ورود معاون نخست‌وزیر ترکیه به کشورش برای شرکت در مراسم سالگرد کودتای ترکیه جلوگیری کرده است.

کودتای نافرجام ترکیه تیرماه ۹۵ رخ داد. شماری از نیروهای ارتش ترکیه تلاش کردند از طریق کودتای نظامی در این کشور قدرت را در دست گیرند. تلاش برای کودتا در کمتر از یک روز با شکست روبه‌رو شد. ده‌ها نفر کشته و شماری از رهبران کودتا بازداشت شدند.
دولت ترکیه، فتح‌الله گولن روحانی منتقد رجب طیب اردوغان را عامل پشت پرده کودتا نامید. آقای گولن این اتهام را رد کرده است. کودتای نافرجام ترکیه مقدمه‌ای برای سرکوب‌های بیشتر در ترکیه شد.