دادستان کل ونزوئلا درباره اتهام دستکاری در آمار انتخابات تحقیقاتی را آغاز کرد

دفتر دادستان کل ونزوئلا اعلام کرد که درباره اتهام دستکاری آمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری اخیر این کشور یک پرونده قضایی گشوده و تحقیقات خود را آغاز کرده است.

شرکتی که تکنولوژی رای‌گیری الکترونیکی را در ونزوئلا فراهم آورده است، عنوان کرده که دست‌کم یک میلیون رای به تعداد آرای واقعی در این انتخابات جنجال‌برانگیز اضافه شده و با احتساب این آرای تقلبی، میزان رای به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده است.

این اتهام را نیکلاس مادرو رییس‌جمهوری ونزوئلا و شورای انتخابات در این کشور رد کرده‌اند، اما لوئیسا اورتگا دادستان کل ونزوئلا این مسئله را «بی‌سابقه» توصیف کرده و تاکید دارد که چنین امری می‌تواند یک جرم بسیار بزرگ باشد. به گفته وی، این اتهامات «نشانگر ابعاد دیگری از فرایند دغلکارانه، غیرقانونی و ضدقانون اساسی» انتخابات اخیر ونزوئلا است.

با این حال نیکلاس مادورو ادعا کرده که اپوزیسیون مانع شده تا دو میلیون نفر دیگر هم رای بدهند. انتخابات روز یکشنبه ونزوئلا راه را برای تغییر ساختار قوه مقننه باز کرده که به موجب آن پارلمان ونزوئلا منحل می‌شود تا نهادی به نام «مجلس موسسان» تشکیل شود، نهادی که قدرت بازنویسی قانون اساسی را خواهد داشت.