ایران پخش یک فیلم مستند از تلویزیون دولتی تاجیکستان را محکوم کرد

سفارت ایران در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان پخش یک فیلم مستند درباره دست داشتن ایران در قتل سیاستمداران آن کشور در دهه ۹۰ میلادی را از تلویزیون دولتی این کشور، محکوم کرد.

در فیلم مستند ۴۵ دقیقه ای که از طرف وزارت کشور تاجیکستان تهیه شده بود ایران به آموزش نظامی و حمایت از گروههای اسلامگرا در دوران جنگ داخلی آن کشور و دست داشتن در قتل سربازان روس و چند مقام دولتی آن کشور متهم شده است.

در بیانیه سفارت ایران پخش این مستند "مغرضانه" ، " اقدامات تفرقه اندازانه " و "بیانگر برخی گرایشات و محافل که تحمل عادی شدن روابط بین دو کشور را ندارند" توصیف شده است.

در این بیانیه به نقش میانجی گری ایران در پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله در تاجیکستان نیز اشاره شده است.در این فیلم مستند ایران به کمک به حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و دیگر گروههای اسلامگرای آن کشور در دوران جنگ داخلی متهم شده است.

فعالیت این حزب در تاجیکستان ممنوع اعلام شده و محی الدین کبیری، رهبر آن چند سالی است که از کشور خارج شده است .آقای کبیری دو سال پیش در همایش بین المللی وحدت اسلامی در تهران شرکت کرد و دیداری هم با آیت الله خامنه ای داشت . این سفر و دیدار با واکنش رسمی دولت تاجیکستان روبرو شد.