سفیران کشورهای اروپایی در واشینگتن از برجام حمایت کردند

سفیران کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در واشینگتن، روز دوشنبه تاکید کردند تا زمانی که ایران به توافق هسته ای پایبند باشد، کشورهایشان از این توافق دفاع خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، هفته گذشته به باقی ماندن واشینگتن در این توافق هسته ای ابراز تردید کرد. به گزارش رویترز، احتمال دارد وی پایبندی ایران به این توافق را در ماه آینده میلادی تایید نکند.

دیوید او-سولیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا، در نشستی که به میزبانی موسسه «شورای آتلانتیک» در واشینگتن برگزار شد، گفت از بین بردن این توافق، ضرر بزرگی به همراه خواهد داشت.

پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در واشینگتن نیز در این نشست تاکید کرد، کسانی که خواهان خروج از این توافق هستند باید بروز مشکلات «بزرگتر» را هم به عنوان پیامد چنین اقدامی در نظر بگیرند. وی از سرگیری غنی سازی اورانیوم از سوی ایران و رقابت هسته ای در منطقه را از جمله این پیامدها برشمرد.

سفیر فرانسه و بریتانیا نیز در این نشست شرکت داشتند و هر یک حمایت خود را از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی ابراز کردند.

دولت دونالد ترامپ، تا کنون دو بار در گزارش‌های خود به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. اگر در گزارش ماه آینده، دولت آمریکا پایبندی ایران را تایید نکند، کنگره ۶۰ روز فرصت دارد تا درباره از سر گیری یا تعلیق تحریم ها تصمیم بگیرد.