فرمانده ارشد ارتش آمریکا گفت خروج از برجام رسیدن به توافق با دیگر کشورها را پیچیده می کند

ژنرال ژوزف دانفورد فرمانده ارشد ارتش آمریکا هشدار داد که خروج از برجام سبب پیچیدگی تلاشها برای رسیدن به توافق با دیگر کشورها می شود. رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا این گفته ها را روز سه شنبه در برابر کمیسیون خدمات نظامی سنای این کشور بر زبان آورد.

این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همزمان با انتقادهایش به جمهوری اسلامی ایران، خرده گیری به برجام را ادامه می دهد. توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در برابر متوقف کردن غنی سازی اورانیوم، تحریم های هسته ای ایران را لغو کرد. دونالد ترامپ برجام را مایه شرمسساری خوانده است. ژنرال دانفورد روز سه شنبه به سناتورها گفت ایران مفاد برجام را رعایت کرده است اما هشدار داد که ایران به بی ثبات کردن کشورهای خاورمیانه ادامه می دهد و افزود که تهران از گروههای تروریستی در سوریه، عراق و یمن حمایت می کند. ایران در گذشته این اتهامات را رد کرده و گفته است هدف از اقداماتش در منطقه دفاع از مقاومت مسلمانان در برابر استیلا، اشغالگری و تروریسم است.

دولت آمریکا تا کنون دو بار در گزارش‌ به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است، اما درصورتی که تا نزدیک به سه هفته دیگر پایبندی ایران را تایید نکند، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا درخصوص بازگردان تحریم ها یا لغو آنها تصمیم بگیرد.