یک نماینده مجلس از دولت خواست به مطالبات اقوام و مذاهب مختلف در ایران توجه شود

غلامرضا حیدری، نماینده مجلس ایران، و مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خواستار توجه به مطالبات اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ایران و جبران «کم کاری ها» دراین باره شدند.

غلامرضا حیدری روز یکشنبه، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با اشاره به موضوع همه پرسی در کردستان عراق گفت که نباید مسائل کُردهای ایران را با کُردهای دیگر کشورها ارتباط داد.

برگزاری همه پرسی دراقلیم کردستان عراق به بحث‌ها در فضای مجازی و جامعه مدنی ایران درباره وضعیت مناطق کُردنشین ایران دامن زده است. در همین حال بر اساس گزارش برخی منابع خبری، بیش از ۶۰ تن از شرکت‌کنندگان در جشن‌های خیابانی مرتبط با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، در روزهای چهارم و پنجم مهرماه در شهرهای غربی ایران بازداشت شده‌اند و تعدادی از آنها همچنان زندانی هستند.

«وضعیت نامناسب اقتصادی»، «بالاتر بودن نرخ بیکاری نسبت به دیگر مناطق کشور»، «برخوردهای امنیتی» و «انتصاب مدیران غیر بومی» از جمله انتقادهای فعالان کُرد در سال‌های اخیر بوده است.همچنین به دلیل محروم بودن اهل سنت از تصدی سمت‌های کلیدی در ایران، کُردهای اهل سنت امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی را نیافته اند.