به گفته دونالد ترامپ پایان دادن کامل به توافق هسته‌ای با ایران کاملاً محتمل است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد پایان دادن کامل به توافق هسته‌ای با ایران «احتمالی بسیار واقعی» است. او همچنین پیشاپیش نشست کابینه‌اش در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود در حال تصمیم به اقدام لازم در زمینه راهبرد جدید در قبال ایران و توافق هسته‌ای است.

به گفته دونالد ترامپ این اقدام ممکن است به بهبود توافق هسته‌ای منجر شود، «یا آن طور که برخی احتمالش را بیشتر می‌دانند» خروج آمریکا از این توافق را در پی داشته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با اشاره به معایب فراوان توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که در چارچوب راهبرد جدیدش در قبال ایران، و بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیارش قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست. او هشدار داده بود که اگر آمریکا نتواند با همکاری کنگره و متحدانش به راه حلی برای این موضوع دست یابد، از توافق هسته‌ای کناره خواهد گرفت.

دولت آمریکا آنچه را «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران» توصیف می کند، شاهدی بر عدم پایبندی تهران به توافقی می‌داند که قرار است مشارکت ایران در صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی را در پی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اتهام تلاش برای بی ثبات کردن منطقه و جهان را رد کرده است. تهران همچنین گفته است که لغو توافق هسته‌ای باعث بی‌اعتمادی کشورها به آمریکا می‌شود و افزوده است که قصد ندارد اولین کشوری باشد که از توافق هسته‌ای وین خارج می‌شود.