رکس تیلرسون می گوید وقت آن است که نیروهای مسلح ایرانی مستقر در عراق به کشورشان بازگردند

رکس تیلرسون می گوید وقت آن رسیده است که شبه‌نظامیان ایرانی مستقر درعراق و مشاوران ایرانی آنان که کمک کردند عراق بر گروه حکومت اسلامی پیروز شود به کشورشان باز گردند، و اجازه دهند عراق اداره امور خطه ای را که داعش از آن بیرون رانده شده، در دست بگیرد. رکس تیلرسون این گفته را در کنفرانس خبری در ریاض پایتخت عربستان سعودی بر زبان آورد.

سفر رکس تیلرسون به خاورمیانه و آسیای نزدیک در چارچوب تلاش دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با هدف مهار و منزوی کردن ایران در منطقه انجام می گیرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در کنفرانس خبری روز یکشنبه در ریاض، کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی را ترغیب کرد که مبادلات بازرگانی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متوقف کنند. بر اساس برآورد کارشناسان، سپاه پاسداران سهم بزرگی در اقتصاد ایران دارد. نزدیک دو هفته پیش رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی مربوط به اعلام راهبرد جدید این کشور در قبال ایران، بار دیگر این نهاد را به حمایت از گروه‌های تروریست و بی‌ثبات‌سازی منطقه خاورمیانه متهم کرد و از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواست سپاه را مشمول تحریم کند.

وزیرخارجه آمریکا این گفته ها را پس از شرکت در جلسه افتتاحیه کمیته هماهنگی عربستان-عراق بیان کرد که با حضور ملک سلمان پادشاه عربستان و حیدر عبادی نخست وزیر عراق برگزار شد. ایران اتهام بی ثبات سازی و حمایت از تروریسم را بارها رد کرده است.

مناسبات تهران و ریاض در پی اعدام یک روحانی پرنفوذ شیعه در عربستان در دی ماه سال ۱۳۹۴ و اشغال اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد تیره شد اما در آستانه حج امسال دو کشور کوشیدند تنش ها را کاهش دهند.