پارلمان اقلیم کردستان به تقسیم اختیارت ریاست جمهوری رأی داد

پارلمان اقلیم کردستان در جلسه عصر یکشنبه خود با ۷۰ رأی موافق در مقابل ۲۳ رأی مخالف، با عدم تمدید ریاست مسعود بارزانی موافقت، و رأی به تقسیم اختیارات وی بین پارلمان، نهاد نخست وزیری و دستگاه قضایی داد.

در جلسه یکشنبه شب پارلمان اقلیم، گروهی تظاهرکننده مسلح به ساختمان حمله کردند، و برخی از نمایندگان را در دفاترشان محبوس کردند.

به گزارش رویترز تظاهرکنندگان به چماق و سلاح‌های گرم مسلح بودند. شماری از آنها می‌گفتند که برای تنبیه کسانی که به مسعود بارزانی توهین کرده‌اند به ساختمان پارلمان آمده‌اند.

مسعود بارزانی در سخنرانی تلویزیونی خود عصر یکشنبه از تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم دفاع کرد و گفت نتایج این همه‌پرسی هیچگاه محو نخواهدشد. وی اضافه کرد که حمله دولت مرکزی به کرکوک و دیگر مناطق کردنشین اثبات موضع اوست که معتقد است بغداد به فدرالیسم اعتقاد ندارد و می‌خواهد حقوق کردها را نادیده بگیرد.

در همین حال تلویزیون دولتی عراق عصر یکشنبه گزارش داد که دومین دور مذاکرات ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد روز یکشنبه ادامه یافت. هدف از این مذاکرات کنترل گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان از جانب نیروهای دولت مرکزی عراق است.