دونالد ترامپ می گوید شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل یک اقدام ضروری است

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا طی یک سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد شناسایی اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسراییل یک اقدام ضروری است. آقای ترامپ با اعلام این موضوع افزود «ما نمی توانیم مشکلاتمان را با استراتژی های شکست خورده گذشته حل کنیم» و تاکید کرد آمریکا از راه حل دو کشور برای حل مناقشه هفتاد ساله اسراییلی ها و فلسطینی ها حمایت می کند.

آقای ترامپ با اشاره به قانون سال ۱۹۹۵ کنگره درباره انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به اورشلیم و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت اسراییل گفت، روسای جمهور پیشین بارها این موضوع را به تعویق انداختند چرا که به گفته او آنها فکر می کردند این موضوع به روند صلح کمک می کند.

آقای ترامپ افزود اورشلیم «نه تنها قلب سه دین بزرگ است بلکه مرکز یکی از موفق ترین دمکراسی های دنیاست».

این موضوع یکی از وعده های دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته بود و در سخنرانی خود دراین زمینه گفت این وعده را در راستای تلاش برای دستیابی اسراییلی ها و فلسطینی ها به صلح، عملی می‌کند.

اعلام تصمیم آقای ترامپ، و معرفی سراسر شهر اورشلیم/بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت کشور اسرائیل، اقدامی‌ست برخلاف سیاستی که دولت‌های پیشین ایالات متحده به آن پایبند بودند. پیش از این رویکردِ دولتهای آمریکا این بود که وضعیت نهایی سرتاسر شهر باید بر پایه مذاکرات با فلسطینی‌ها تعیین شود. فلسطینی‌ها خواستار آن هستند که شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)، پایتخت کشور آینده آن‌ها، باشد.