چین و روسیه از «راهبرد جدید امنیتی آمریکا» انتقاد کردند

چین و روسیه به «راهبرد جدید امنیتی آمریکا» که از پکن و مسکو به دلیل آنچه «به چالش کشیدن قدرت، نفوذ و منافع آمریکا» نامیده انتقاد کرده است، واکنش نشان دادند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه راهبرد ۶۸صفحه‌ای جدید امنیتی آمریکا را که کار تنظیم آن یازده ماه به طول انجامیده است، اعلام کرد.

چین روز سه‌شنبه در واکنش خود دولت آقای ترامپ را به داشتن «روحیه جنگ سرد» متهم کرد و روسیه هم گفت که در این راهبرد، آنچه «یک ماهیت امپریالیستی» و تأکید بر «یک‌جانبه‌گرایی» توصیف شده، دیده می‌شود.

در متن راهبرد جدید امنیتی آمریکا آمده است که چین و روسیه می‌کوشند امنیت و موفقیت اقتصادی آمریکا را تضعیف کنند؛ از آزادی و عادلانه بودن نظام اقتصادی جهان بکاهند و به این وسیله قدرت نظامی خود را افزایش دهند، اطلاعات را در جوامع خود محدود کنند و نفوذ خود را گسترش دهند.

دونالد ترامپ در استراتژی جدید خود هم‌چنین بر تقویت روابط کشورش با تایوان تأکید کرد. چین، تایوان را یک «استان یاغی» و متعلق به خاک خود می‌داند.

رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌چنین در راهبرد خود بر «احیای دوباره» ائتلاف آمریکا با برخی دولت‌های جنوب شرق آسیا تأکید کرد؛ دولت‌هایی که برخی‌ از آنها در زمینه مرزهای آبی دریای چین جنوبی با پکن مناقشه دارند.

بر طبق قانون آمریکا، دولت‌های این کشور موظفند سندی به نام راهبرد امنیت ملی ایالات متحده منتشر کنند که چارچوب برخورد آمریکا را به مناسباتش با دیگر کشورها مشخص می‌کند.

راهبردهای امنیت ملی دولت‌های پیشین این کشور بیشتر شکل رهنمود داشته‌اند و تا اعلام اصول عقیدتی و پس از انتشار، واکنش چندانی را به همراه نداشته‌اند.