یک مقام وزارت علوم ایران گفت «لایحه صیانت از حریم دانشگاه‌ها» آماده ارائه به هیات وزیران است

محمد روشن معاون وزارت علوم در امور حقوقی و مرتبط با مجلس با تشریح نقش دانشگاه ها در احیای حقوق شهروندی به خبرگزاری مهر گفته که تدوین «لایحه صیانت از حریم دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی» به پایان رسیده است.

محمد روشن افزود این لایحه برای بررسی و تصویب به هیات وزیران ارسال خواهد شد. او ابراز امیدواری کرد که لایحه صیانت از حریم دانشگاه به تصویب مجلس برسد.

دانشجویان، دانشگاهیان و استادان منتقد و مخالف جمهوری اسلامی ایران در گذشته بارها در نامه های سرگشاده از حضور نیروهای مسلح حاکمیت در حریم دانشگاهها و موسسات عالی آموزشی شکایت کرده اند. تازه ترین موارد اعتراض دانشگاهیان و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر به ورود نیروهای رسمی مسلح به حریم دانشگاهها به سرکوبی اعتراض های سال ۱۳۸۸ برمی گردد.

حمله نیروی انتظامی و ماموران ملبس به لباس شخصی به دانشگاههای تهران و تبریز در تیرماه ۱۳۷۸ هم که به مرگ دو دانشجو و ناپدید شدن یک دانشجوی دیگر انجامید، در دهه گذشته سبب اعتراضهای گسترده به خدشه دار کردن حریم دانشگاههای ایران شد.

گفته های معاون وزارت علوم در امور حقوقی و مرتبط با در پی برگزاری «اولین اجلاس ملی حقوق شهروندی» بر زبان آورده می شود که در آن جنبه های مختلف منشور حقوق شهروندی به بحث گذاشته شد. دولت حسن روحانی که پیش نویس متن این منشور را در صدمین روز کار دولت یازدهم توزیع کرده بود پس از رایزنی ها با استادان حقوق و برخی از کارشناسان حرفه های مختلف در ایران در پاییز سال گذشته متن این سند را منتشر کرد.