آلمان و فرانسه از اوکراین و جدایی‌خواهان این کشور خواستند نقض آتش‌بس را متوقف کنند

آلمان و فرانسه همه طرفهای درگیر در افزایش موارد نقض آتش بس در شرق اوکراین را ترغیب کردند که اقدامات خود را متوقف کنند. پاریس و برلن همچنین از طرفهای درگیر خواستند توافق های فعلی را اجرا کنند چون به گفته این دو کشور جایگزین دیگری برای رسیدن به یک راه حل صلح‌آمیز قابل تصور نیست.

بیانیه مشترکی که روز شنبه به امضای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه رسید همچنین از افسران روس خواست که به «مرکز مشترک مهار و هماهنگی» در منطقه آتش‌بس بازگردند.

مسئولان اوکراینی می گویند خروج پنج روز پیش روسیه از مرکز یادشده ناقض عملیات «سازمان امنیت و همکاری اروپا» است. همین مسئولان می افزایند کرملین می کوشد با این اقدام اوکراین را وادار کند با نمایدگان جدایی‌خواهان شرق این کشور که مورد حمایت روسیه هستند وارد مذاکره شود.

اوکراین در حال جنگ با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در شرق این کشور است که مناطق دونتسک و لوهانسک را در اختیار دارند. جنگ در شرق اوکراین از سه سال پیش، بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ کشته برجای گذاشته است. همگام با اجرای معاهده مینسک تاکنون چند آتش‌بس – یکی در سپتامبر ۲۰۱۴، تابستان سه سال پیش و دیگری در فوریه ۲۰۱۵، زمستان دو سال پیش برقرار شده، هرچند که در عمل موفقیت چندانی نداشته است.