کاخ سفید می گوید، جهان نظاره گر رفتار دولت ایران است

کاخ سفید، روز جمعه، دستگیری معترضان در ایران را محکوم کرد و به تهران گفت که "جهان نظاره گر" آنهاست. بنا بر گزارش‌ها، تجمع های اعتراض آمیز به شرایط وخیم اقتصادی در ایران که روز پنجشنبه آغاز شده بود، روز جمعه نیز ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه کاخ سفید آمده است، دولت ایران باید به حقوق اساسی مردم خود از جمله حق ابراز عقیده احترام بگذارد. همچنین کاخ سفید در این بیانه گفته است که "جهان نظاره گر آنهاست."

شماری از تظاهرکنندگان معترض به نرخ بالای کالاها و خط مشی اقتصادی دولت حسن روحانی، در تهران توسط پلیس بازداشت شدند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت، گزارش‌هایی از تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران که از فساد رژیم و اتلاف سرمایه‌های کشور برای حمایت مالی از تروریسم در خارج از مرزها به ستوه آمده اند، منتشر شده است.

بنا بر گزارش ها، در برخی از شهرها ماموران امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور و آب پاش استفاده کرده اند. مقام‌های دولتی و قضایی نیز می گویند شماری از معترضان بازداشت شده اند.

روز پنجشنبه تجمع هایی در اعتراض به گرانی در شهرهایی مانند مشهد، نیشابور، شاهرود و کاشمر برگزار شد. این اعتراض ها، روز جمعه، به سایر شهرها از جمله تهران، مشهد، اهواز، قم، کاشمر، قوچان، نیشابور و کرمانشاه نیز کشیده شد.