واکنش‌های بین المللی به اعتراضها در ایران ادامه دارد

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر این سازمان درباره تحولات ایران شد. خانم هیلی با مضحک خواندن ادعای حکومت ایران مبنی بر دخالت قدرت‌های خارجی در اعتراض‌های مردمی اخیر گفت : آمریکا می‌خواهد صدای مردم ایران را تقویت کند . خانم هیلی در این نشست بخشی از شعارهای معترضان و ترجمه آن را قرائت کرد:

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه از افزایش تعداد کشته شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران «ابراز تاسف کرد» و از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به حقوق معترضان مسالمت‌جو احترام بگذارد.

استیو گلدستین، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که تلگرام و سایر شبکه‌های ارتباطی، مجاری مشروع برای برقراری ارتباط هستند و ایالات متحده خواستار بازگشایی مجدد این سایت ها در ایران است. معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز با اعلام به تعویق افتادن سفر وزیر خارجه کشورش به ایران گفت مقامات فرانسه با دقت تحولات ایران را پیگیری می‌کنند و نگران شمار قربانیان و بازداشت شدگان اعتراض‌ها در ایران اند .

این در حالی است که وزارت خارجه سوریه با ابراز همبستگی با تهران ،‌مواضع آمریکا و اسرائیل در قبال اعتراضها در ایران را محکوم کرد.وزارت خارجه ترکیه نیز با امیدواری از عدم آنچه دخالت کشورهای خارجی در امور ایران خوانده ،ازکشته شدن چند نفر و تخریب اموال عمومی در ایران ابراز نگرانی کرد . در جریان اعتراض های پنج روز گذشته بیش از یک هزار نفر در ایران بازداشت شده اند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.