علی شمخانی گفت برجام در هیچ شرایطی قابل تجدید نظر نیست

علی شمخانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی اقدامات اخیر آمریکا در به چالش کشاندن برجام را رفتاری «غیرقانونی» توصیف کرد و افزود امکان مذاکره مجدد در مورد برجام «تحت هیچ شرایطی» وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم برجام را حداقل مطالبات ایران برای دستیابی به توافق با کشورهای ۱+۵ دانست. اوبا انتقاد از این که هنوزبخشی از گشایش های اقتصادی که به گفته او «می بایست در چارچوب تعهدات آمریکا و حتی اروپا محقق می گردید انجام نشده است»، صحبت از تجدید نظر در برجام را «وقیحانه» خواند.

این گفته ها در واکنش به هشدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه متن کنونی توافق هسته ای ایران با ۱+۵ بر زبان آورده می شود که در ماه گذشته برجام را «بدترین توافق حاصل شده در جهان» توصیف کرد. دونالد ترامپ ماه گذشته اعلام کرد برجام را برای آخرین بار تمدید می‌کند، مگر این که ایرادهای به توصیف او «فاجعه بار» این توافق اصلاح شود. واشینگتن خواستار متوقف شدن برنامه آزمایشهای موشکی بالیستیک ایران و نفوذ نظامی ایران در خاورمیانه است.

تهران متقابلا می گوید برنامه موشکی ایران دفاعی است و حمایت ایران از حزب الله لبنان و حوثی های یمن با هدف دفاع از مسلمانان منطقه در برابر استیلای خارجی انجام می شود.