دبیرکل ناتو خواستار شفافیت بیشتر روسیه در خصوص رعایت «قرارداد هسته ای میان‌برد» شد

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از روسیه خواست به نگرانی‌های «پیمان آتلانتیک شمالی» درباره آنچه آمریکا اقدام مسکو در نقض قرارداد معروف دوران جنگ سرد برای کاهش تولید سلاح اتمی توصیف می‌کند، توضیح دهد.

دبیرکل ناتو این گفته را روز جمعه در اولین روز کنفرانس سه روزه امنیتی مونیخ بر زبان آورد. این کنفرانس تاثیرگذار سالانه رهبران جهان، مقام‌های بلندپایه و کارشناسان سیاستگذاری را گرد هم می ‌آورد.

واشینگتن روسیه را به تولید موشک‌های زمین به هوا متهم کرده است که به نظر آمریکا ناقض ممنوعیت‌های منظورشده در قرارداد نیروهای هسته ای میان‌برد است. مسکو با رد مکرر این اتهام و درخواست اطلاعات مشخص‌تر آمریکا را به نقض این قرارداد متهم کرده است.

ینس استولتنبرگ همچنین در ارتباط با بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی خواهان تشدید فشار بر پیونگ‌یانگ شد و گفت تا زمانی که جهان عاری از سلاح هسته‌ای نشود ناتو هم یک بلوک هسته‌ای باقی خواهد ماند. به گفته دبیرکل ناتو «جهانی که در آن روسیه، چین و کره شمالی دارای سلاح هسته‌ای باشند اما ناتو دارای چنین سلاح‌هایی نباشد، جهان امنی نیست»

ینس استولتنبرگ اینکه واشینگتن و مسکو، قرارداد مهار سلاح‌ها به نام «نیو استارت» (با معادل فارسی «آغازی نو») را رعایت کرده‌اند، مایه امیدواری دانست. این قرارداد که ۸ سال پیش به امضاء آمریکا و روسیه رسید، زرادخانه‌های عظیم هسته ای را محدود می کند.