دیدبان حقوق بشر خواهان توقف پیگرد قانونی زنان معترض به حجاب اجباری شد

دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه ای خواستار توقف پیگرد قانونی زنان معترض به حجاب اجباری شد. در این بیانیه با اشاره به بازداشت دستکم سه تن از زنان معترض درسه هفته اخیر مجبور ساختن زنان برای رعایت مقررات حجاب اجباری نقض آزادی بیان ، مذهب ،‌ اندیشه و حریم شخصی آنان توصیف شده است.

این نهاد بین المللی دفاع از حقوق بشر بازداشت موقت نرگس حسینی ، اعظم جَنگروی و شاپرک شجری زاده را محکوم کرده و گفته است خانم شجری زاده هنوز در بازداشت است.

از سوی دیگر روزنامه شرق خبر داده است زنی که از طرف مامور نیروی انتظامی از روی جعبه پست برق به پایین پرتاب شده بود هنوز در بازداشت است.

شرق هویت او را مریم شریعتمداری ، دانشجوی دانشگاه امیر کبیر عنوان کرده و به نقل از دوستانش گزارش داده که خانم شریعتمداری بعد از بازداشت و بخیه زانو به زندان منتقل شده است. بر اساس گزارش شرق، مادر مریم شریعتمداری نیز چند ساعت در بازداشت بود.

حرکت خود جوش اعتراض به حجاب اجباری که به « دختر خیابان انقلاب» معروف است چند روز پیش از تظاهرات اعتراضی دی ماه آغاز شد. تا کنون دهها زن در تهران و شهرهای دیگر ایران با برداشتن روسری خود در معابر عمومی اعتراض خود را به حجاب اجباری نشان داده اند.