حکم جلب سعید مرتضوی برای اجرای دو سال حبس قطعی در پرونده اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی صادر شد

دادگاهی در تهران حکم جلب سعید مرتضوی دادستان سابق تهران را برای اجرای محکومیت دو سال حبس به اتهام معاونت در قتل محسن روح الامینی از کشته شدگان در بازداشتگاه کهریزک در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸صادر کرد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از میر مجید طاهری وکیل مدافع اولیاء دم محسن روح‌الامینی گزارش داده است که پرونده سعید مرتضوی برای اجرای حکم به شعبه دوم دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده بود و روز شنبه این شعبه اعلام کرد که حکم جلب صادر شده و موضوع در دست اقدام و پیگیری است.

سعید مرتضوی دادستان وقت تهران قبلا در دادگاه بدوی از اتهام معاونت در قتل عمد محسن روح الامینی، تبرئه شده بود اما با اعتراض خانواده روح الامینی و شاکیان پرونده مجددا به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد. در مرحله تجدیدنظر غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرد، دادگاه با یک درجه تخفیف سعید مرتضوی را به دو سال حبس تعزیری قطعی محکوم کرده است.

در بازداشتگاه کهریزک علاوه بر محسن‌روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر هم زیر ضرب و جرح زندانبانان و ماموران حکومتی کشته شدند و دو تن دیگر یعنی رامین قهرمانی و احمد نجاتی‌کارگر هم پس از آزادی، به دلیل آسیب‌هایی که در کهریزک دیده بودند، جان باختند.