در پی حمله به سفارت ایران در لندن، سفیر بریتانیا احضار شد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که در پی حمله‌ی یک گروه مذهبی به سفارت ایران در لندن، نیکلاس هاپتون، سفیر بریتانیا در ایران، احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

آقای قاسمی همچنین اعلام کرده است که سفیر بریتانیا بابت این حادثه از ایران عذرخواهی رسمی کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از سخنگوی پلیس لندن می‌نویسد که هیچ کدام از مهاجمان به سفارت ایران مسلح نبوده‌اند و به قید وثیقه آزاد شده‌اند. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، پیش‌تر در توییتر خود نوشته بود که مهاجمان قمه به همراه داشتند.

همچنین پلیس لندن به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است که مهاجمان ظرف دو ساعت و ۴۰ دقیقه بازداشت شده‌اند. محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز شنبه مدعی شد که پلیس لندن با تاخیر مهاجمان را دستگیر کرده است. همچنین علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز می‌گوید پلیس انگلستان می‌توانسته جلوی این حمله را بگیرد و کوتاهی کرده است. ایران خواستار محاکمه و مجازات عاملان این حمله است.

گروهی از هواداران آیت‌الله صادق شیرازی، از روحانیون شیعه مخالف با جمهوری اسلامی، روز جمعه وارد سفارت ایران در لندن شده و پرچم ایران را پایین کشیدند. روز سه‌شنبه،‌ فرزند آیت‌الله شیرازی در پی یک سخنرانی علیه‌ی فلسفه‌ی ولایت فقیه در ایران در قم بازداشت شده بود.