بیش از ۲۰۰ تن از چهره‌های سرشناس سینمای ایران، خواستار رفع ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف شدند

بیش از ۲۰۰ تن از چهره‌های سرشناس سینمای ایران در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، خواستار رفع ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف، کارگردان ستایش شده سینمای ایران شدند.

در این نامه، رییس‌جمهور «پاسدار و ضامن اجرای قانون اساسی» خوانده شده و از او خواسته شده در راستای دفاع از اصل ۲۳ قانون اساسی و دفاع از آزادی‌های مدنی، به ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف پایان دهد.

بر اساس اصل ۲۳ قانون اساسی، تفتیش عقاید در ایران ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای، «مورد تعرض و مواخذه» قرار داد.

اصفر فرهادی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، پوران درخشنده، مسعود کیمیایی، فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، علی مصفا، کیانوش عیاری، مانی حقیقی و مهناز افشار از جمله امضا کنندگان این نامه هستند. امضای گروه بزرگی از دیگر چهره‌های معروف و سرشناس سینمای ایران نیز در پای این نامه دیده می‌شود.

محمد رسول‌اف، کارگردان فیلم سینمایی «لرد» است که در جشنواره فیلم کن، جایزه نوعی‌نگاه را به دست آورد. گذرنامه این کارگردان روز ۲۵ شهریور در هنگام ورود به ایران توقیف شد و به گفته خودش در این مدت در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات بازجویی شده است.