سخنگوی وزارت‌خارجه تحریم چند تبعه و یک شرکت ایرانی از سوی آمریکا را محکوم کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران، تحریم چند تبعه و یک شرکت ایرانی از سوی آمریکا را «تحریک‌آمیز»، «غیرقانونی» و «بدون هیچ‌گونه دلیل موجه» و نشانه‌ای از آنچه خصومت و دشمنی آمریکا با ایران می‌نامید، توصیف کرد.

آمریکا روز جمعه شرکت «مبنا» و ۱۰ ایرانی را به اتهام هک کردن صدها دانشگاه آمریکایی و بین‌المللی تحریم کرد و گفت هکرها به درخواست سپاه پاسداران این اطلاعات را سرقت کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا این افراد و شرکت را به هک بیش از ۳۱ ترابایت اطلاعات دانشگاهی از ۱۴۴ دانشگاه آمریکایی و ۱۷۶ دانشگاه بین‌المللی متهم کرده است.

راد روزنشتاین، معاون دادستان کل آمریکا گفته اطلاعات به سرقت رفته معادل سه میلیارد و ۴۰۰ هزار دلار به این دانشگاه‌ها خسارت وارد کرده است. به‌گفته او اگر این متهمان به خارج از ایران سفر کنند، در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با تعقیب قضایی روبه‌رو و به آمریکا تحویل داده خواهند شد.

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ها گفته که آمریکا از این به‌گفته او ترفندها برای متوقف کردن رشد علمی مردم ایران «طرفی نخواهد بست.»

مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا هم در حساب توییتر خود نوشته که موسسه مبنا قطعا عامل حملات سایبری به چندین دانشگاه در سراسر جهان بوده است.