وزیر خارجه آلمان میگوید برلین برای حفظ برجام بسیار تلاش خواهد کرد

وزیر خارجه آلمان می گوید، برلین به رغم آن که نسبت به برنامه موشکی ایران و دخالت‌های تهران در جنگ داخلی سوریه نگاه مثبتی ندارد، اما «تلاش فراوانی» خواهد کرد تا توافق هسته‌ای وین همچنان پابرجا بماند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هایکو ماس که از کشور اردن بازدید می‌کند، تاکید کرد که باید تمایزی میان توافق هسته‌ای و دیگر فعالیت‌های ایران قائل شد.

ایران بر اساس توافق هسته‌ای موسوم به برجام، فعالیت‌های اتمی خود را محدود کرد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بیشتری بر تاسیسات ایران داد تا در قبال آن، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو شود.

فرانسه، بریتانیا و آلمان تلاش کرده‌اند که به منظور حفظ برجام، کشورهای اتحادیه اروپا را برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران راضی کنند، اما برخی کشورها از جمله ایتالیا، اتریش و اسپانیا در برابر این خواسته مقاومت کرده‌اند.

ایران اقدام قدرت‌های اروپایی را «اشتباه بزرگ محاسباتی» خوانده و تاکید کرده که این امر بر حیات توافق هسته‌ای تاثیر منفی خواهد گذاشت. روز پنج‌شنبه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هشدار داد که اگر برجام به هم بخورد، ایران ضرب شست ویژه‌ای به برهم زنندگان این توافق نشان خواهد داد.