یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه آیین‌نامه‌ای برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی خبر داد

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست از تهیه آئین‌نامه‌ای در مورد کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مریدی در روز جهانی زمین اعلام کرد، این آئین‌نامه که از دولت یازدهم در دستور کار بوده، در مرحله مذاکره با وزارت صنعت است و تا پایان خردادماه تکلیف آن مشخص می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، از آنجایی که این آئین‌نامه در تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی تاثیرگذار است، مقاومت‌هایی از سوی تولیدکنندگان به وجود آورده است.

به گفته آقای مریدی، براساس این آئین‌نامه قرار است، رویکرد جهانی مالیاتی برای کیسه‌های پلاستیکی در نظر گرفته شود و از جنس‌هایی برای کیسه‌ها استفاده شود که تا حد امکان قابلیت بازیافت داشته باشند.

مسئولان می‌گویند، ایران یکی از ۱۰ کشور نخست دنیا در زمینه مصرف پلاستیک است. بر اساس آمار، هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه سه کیسه پلاستیکی را وارد چرخه محیط زیست می‌کند.

روزنامه ایران با انتشار آماری اعلام کرده، سالانه بیش از ١٧٧ ھزار تن پلاستیک و ظرف یک‌بار مصرف در ایران تولید می‌شود در ماه‌های محرم و رمضان این رقم به دو برابر می‌رسد.

دانشمندان می‌گویند بازیافت پلاستیک در طبیعت صدها سال زمان می‌برد و منابع آبی و خاکی، دریاها، حیات جانداران و گیاهان را تهدید می‌کند.