بنا بر گزارش‌ها آلمان و بریتانیا بر تلاش‌های خود برای حفظ برجام افزوده‌اند

کم‌تر از یک هفته تا مهلت تعیین‌شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا برای «اصلاح یا تـَرک» برجام، مقام‌های ارشد آلمان و بریتانیا بر تلاش‌های خود برای حفظ توافق اتمی با ایران افزوده‌اند.

کیم داروچ ، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، گفته‌است از دیدگاه لندن، هنوز این امکان وجود دارد که با رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ در مورد (برجام)، بتوان رئیس‌جمهوری آمریکا را به حفظ این توافق قانع کرد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، دیگر مقام ارشد اروپایی‌ست که بار دیگر بر لزوم حفظ توافق اتمی تاکید کرده‌است. آقای جانسون در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد و قرار است بزودی با دونالد ترامپ دیدار کند.

همزمان با این اظهارات، فرانک والتر اشتانمایر، رئیس‌جمهوری آلمان، در مصاحبه‌ای با شبکه «آ ار د» ARD آلمان در مورد پیامدهای جدی ناشی از تـرک برجام هشدار داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همواره از مخالفان توافق اتمی با ایران بوده و به کشور‌های اروپایی تا 22 اردیبهشت (May 12) ماه فرصت داده تا نقائص مورد نظر او را بر طرف کنند.

ایالات متحده گفته است که در صورت اصلاح نشدن برجام تعلیق تحریم‌های ایران را دیگرتمدید نمی کند و از این پیمان خارج می‌شود.

مقامات ایران گفته اند که در مورد "برنامه موشکی" و "مسائل امنیتی" ایران مذاکره نخواهند کرد.