کمیسیون اروپا کار بر روی فرایند قانونی برای مسدودکردن تحریم های آمریکا علیه ایران را آغاز می کند

دونالد توسک رییس شورای اروپا روز پنجشنبه در پایان جلسه رهبران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا اعلام کرد که آنها به اتفاق آرا توافق کرده‌اند تا زمانیکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند است، در این توافق بمانند.

آقای توسک در عین حال اضافه کرد که شورای اروپا از کمیسیون اروپایی خواسته است برای اقدام در زمینه منافع اروپا که تحت الشعاع قرار می گیرند، آماده شود.

در همین حال ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا نیز به خبرنگاران گفت اتحادیه باید از شرکتهایش حمایت کند و از همین رو کار برای تهیه متممی برای «قانون مسدودکننده» در این زمینه را آغاز می‌کند.

این قانون که مربوط به دهه نود میلادیست، حال باید شامل قانون‌های تحریمی ایران نیز بشود تا اروپا بتواند از آن استفاده کند. بنا بر این قانون شرکت های اروپایی ملزم به پیروی از قوانین تحریمی آمریکا نیستند.

آقای یونکر گفته است هدف اتحادیه این است که این روند قانونی تا پیش از بازگشت تحریم های آمریکا در ۱۵ مرداد، آماده شود.

در همین حال آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در پی اعلام تصمیم اتحادیه اروپا گفت آنها در تلاشند تا موضوع دادن غرامت به کمپانی های کوچک و متوسط را بررسی کنند. اما خانم مرکل افزود در نظرگرفتن این موضوع برای همه نهادهای تجاری ای که هدف اقدامات آمریکا قرار می گیرند « شدنی نیست و نباید در این زمینه توهمی ایجاد شود».

کشورهای اروپایی امیدوارند با این اقدامات در مقابل تحریم های ثانویه ایالات متحده، ایران را راضی کنند که در برجام بماند. تهران هشدار داده است که در صورت منفعت نبردن از برجام، از این توافق خارج خواهد شد و برنامه هسته ای خود را بدون محدودیت ادامه می دهد.