معاون مجلس علیای شورای ملی افغانستان می‌گوید ایران در ناآرامی‌های اخیر در این کشور نقش دارد

آصف صدیقی، معاون مجلس علیای شورای ملی افغانستان به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد گفت ایران نمی‌خواهد آب‌های جاری به آن کشور از سوی افغانستان مهار شود و از هر راه ممکن تلاش می‌کند تا در این زمینه مانع ایجاد کند و در ناامنی‌های اخیر در چند ولایت افغانستان نقش دارد.

پیش از این شماری از مقام‌های ایرانی در برابر ساخت و ساز سد در افغانستان واکنش نشان داده بودند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته بود کابل و تهران در مورد حق‌آبه از رود هیرمند و حریررود به توافق نرسیدند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ایران ناگزیر است دست به اقدام متقابل بزند.

نماینده ولایت فراه در مجلس افغانستان هم ایران را به ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی به مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم کرده است. سفیر ایران در کابل دخالت ایران در ناامنی‌های فراه را رد کرده و گفته که ناامنی در افغانستان با منافع ایران در تضاد است.

روز پنج‌شنبه سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که پنتاگون نمی‌تواند این احتمال را نادیده بگیرد که در حمله اخیر طالبان به شهر فراه در غرب افغانستان ایران از طالبان پشتیبانی کرده است. روز سه‌شنبه صدها نفر از نیروهای طالبان به مرکز ولایت فراه حمله کردند که با کمک نیروهای ناتو و ارتش افغانستان به عقب رانده شدند.