وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هدف ایالات متحده، تغییر رژیم ایران نیست

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با صدای آمریکا اعلام کرده که هدف ایالات متحده، تغییر رژیم ایران نیست بلکه این کشور بدنبال تغییر رفتار کادر رهبری ایران در برآورده کردن خواسته‌های مردمش است.

آقای پمپئو در این گفت‌وگو که روز جمعه چهارم خرداد منتشر شد با اشاره به خواسته‌های اخیر کشورش از ایران گفت مواردی که به صورت فهرست بیان کرده بسیار صریح و مشخص هستند و آمریکا می‌خواهد که رهبران ایران مانند رهبران عادی رفتار کنند، مردم‌شان را به‌تعبیر او غارت نکنند و پول مردم را بخاطر ماجراجویی در سوریه، یمن، لبنان و عراق هدر ندهند.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گذشته در راستای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرد و گفت اگر ایران رفتارش را تغییر ندهد، آمریکا شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه تهران وضع خواهد کرد.

مایک پمپئو به صدای آمریکا گفته که کشورش تا زمانی که اهداف اپوزیسیون ایران با ایالات متحده همراستا باشد از آنها حمایت می‌کند. با این‌حال گفته که گاهی این موضوع در برخی از گروه‌های کوچکتر اپوزیسیون مشاهده نمی‌شود اما واشینگتن نمی‌خواهد که آنها از تغییر رژیم پشتیبانی کنند.

مقام‌های ایران هنوز واکنشی به این گفته‌ها نشان نداده‌اند اما حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران پیشتر در واکنش به خواسته‌های آمریکا از تهران گفته بود که دولت آمریکا ۱۵ سال به عقب برگشته و دنیای امروز نمی‌پذیرد که آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد.