پیشنهاد اداره بندر حدیده زیر نظر کمیته‌ای از سازمان ملل به حوثی‌های یمن ارائه شد

فرستاده ویژه سازمان ملل، روز شنبه، وارد یمن شد تا پیشنهاد اداره بندر حدیده را با شبه نظامیان شیعه حوثی یمن در میان بگذارد.

بیش از ۷۰ درصد وارداتِ یمن، از طریق اسکله‌های این بندر وارد خاک یمن می‌شود و سازمان ملل هشدار داده که ادامه جنگ برای تصرف این بندر، به یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد.

از چهارشنبه گذشته، نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، حمله جدیدی را برای باز پس گیری این بندر از حوثی‌ها آغاز کردند. شبه‌نظامیان حوثی از تابستان سال ۹۳ تاکنون بندر حُدیده را در تصرف خود دارند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، روز شنبه، اعلام کرد که فرودگاه حُدیده را از دست نیروهای حوثی خارج کرده‌اند. حوثی‌ها نیز در مقابل ادعای تصرف فرودگاه را رد کرده و می‌گویند به‌رغم بمباران سنگین منطقه، نیروهای ائتلاف پیشروی نداشته‌اند.

بندر حُدیده در ساحل دریای سرخ و در غرب یمن، ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. از راه این بندر کمک‌های امداد بین‌المللی برای مردم یمن ارسال می‌شود. ائتلاف به رهبری عربستان می‌گوید کمک‌های تسلیحاتی هم‌پیمانان حوثی‌های شیعه یمن، از جمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان نیز از همین راه وارد یمن می‌شود. ایران این اتهام را رد می‌کند.