دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر حفظ برجام از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در گزارش خود به شورای امنیت ، تعهد ایران به توافق هسته‌ای را تایید و بر لزوم حفظ آن تاکید کرد.

در گزارش آقای گوترش همچنین از ایران خواسته شده که به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درمورد برنامه موشک‌های بالیستیک خود اهمیت دهد .

در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ایران خواسته شده به مدت هشت سال از فعالیت‌های مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، دوری کند.

این در حالی است که غلامرضا خوشرو،‌ نماینده دایم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه ، خروج واشینگتن از برجام و اعمال مجدد تحریمها را نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته است .

از دیگر سو ،‌معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت با اشاره به خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران گفت «مسائلی که مستقیما به برنامه اتمی مربوط نمی‌شوند باید بدون غرض‌ورزی مورد توجه قرار گیرند، تا توافق و دستاوردهای آن حفظ شود.

توافق اتمی، که در تیر ماه ۹۴ به دست آمد، محدودیت‌هایی را بر برنامه اتمی ایران اعمال کرده و به بازرسان بین‌المللی امکان راستی‌آزمایی آن را می‌دهد، از سوی دیگر تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای را بر می‌چیند.

دونالد ترامپ، از منتقدان سرسخت این توافق، به دلایل مختلف، از جمله محدودیت‌های زمانی برجام، فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی تهران، در نهایت خروج آمریکا از این توافق را اعلام کرد