رییس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گفت قدرت‌های جهانی به گفت‌وگو برای نجات برجام ادامه خواهند داد

فدریکا موگرینی، رییس سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک وزیران خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام گفت که قدرت‌های جهانی و ایران در این نشست توافق کردند که به گفت‌وگوها برای نجات برجام ادامه دهند.

تدابیر اقتصادی برای جبران ضررهای وارد شده به ایران بعد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ازجمله مواردی است که درباره آن مذاکره خواهد شد.

این نخستین نشست وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق به ریاست خانم موگرینی بود و به درخواست ایران تشکیل شد. پس از نشست، رییس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای را خواند که اعلام می‌کرد تمام طرف‌ها، راه‌های نجات برجام را به‌رغم اعمال تحریم‌های جدید آمریکا ادامه خواهند داد.

در این بیانیه همچنین آمده که کمیسیون مشترک مسوول نظارت بر اجرای برجام است. شرکت‌کنندگان در نشست روز جمعه بر تعهدشان بر اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای تاکید کردند. آنها همچنین از گزارش یازدهم سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش استقبال کردند. خانم موگرینی پس از خواندن بیانیه به هیچ سوالی از سوی خبرنگاران پاسخ نداد.

‌دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هیجدهم اردیبهشت ماه، با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای، بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به‌دلیل آنچه حمایت تهران از تروریسم، توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک و نیز تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه خواند، اعلام کرد.