خورهه درکسلر Jorge Drexler ترانه سرا و خواننده اهل اروگوئه از شهرتی که جایزه بهترین اسکار برای ترانه او در فیلم خاطرات موتور سیکلت درباره سفر چه گوارای جوان برای او به ارمغان آورد، برای انتشار جهانی هفتمین آلبوم خود استفاده کرد. ترانه درکسلر در آلبوم اکو بنام آنسوی رودخانه Al Otro Lado Del Río گنجانده شده است. خورهه درکسلر در موسیقی خود تاثیرهای فرهنگ های غنی برزیل و آرژانتین را که در دوسوی اوروگوئه قرار گرفته اند و همچنین تاثیر گسترده موسیقی پاپ آمریکائی را باز می تابد. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): هنگامي که خورهه درکسلر جايزه اسکار بهترين ترانه را ماه گذشته دريافت کرد، روزنامه ملي اروگوئه يک ويژهنامه رنگي منتشر کرد در 16 صفحه، در باره اين ستاره موسيقي اروگوئه که در چهل و چند سالگي و بعد از انتشار شش آلبوم تازه به جهانيان شناسانده ميشد. جايزه اسکار به خاطر ترانهاي به آقاي خورهه درکسلر داده شد از فيلم «خاطرات موتورسيکلت» در باره سفر ارنستو چهگواراي جوان به همراه يک دوست از آرژانتين به پرو، ترانهاي درکسلر در هفتمين آلبوم خود و نخستين آلبومي که از او در سطح جهاني منتشر ميشود، گنجانده است، به نام آنسوي رودخانه Al Otro Lado Del Río
قبل از اينکه جايزه اسکار بهترين ترانه اعلام شود، ترانه درکسلر را روي صحنه در برابر بيش از يک ميليارد تماشاگر در سراسر دنيا، گيتاريست مشهور مکزيکي تبار آقاي کارلوس سانتانا اجرا کرد همراه با هنرپيشه اسپانيائي آقاي انتونيو بانداراس، و درکسلر که خود را بهتر از هر دو آنها براي اجراي اين ترانه شايسته ميدانست. درکسلر در مصاحبهاي گفت که فيلم خاطرات موتورسيکلت و ترانه او، در باره احترام به هويت ملي است، که به نظر او برگزارکنندگان جايزه اسکار رعايت نکرده بودند.
در اعتراض به اينکه درکسلر اجازه نيافت ترانه خود را اجرا کند، گيل گارسيا برنار، هنرپيشه مشهور مکزيکي فیلم خاطرات موتورسیکلت از حضور در مراسم اسکار امتناع ورزيد، و خود درکسلر که در ميان تماشاگران نشسته بود، از خشم به خود ميپيچيد اما انتقام خود را وقتي گرفت که براي گرفتن جايزه جلوي ميکرفن قرار گرفت و ديگر کسي نمي توانست مانع شود که او بندهائي از ترانه خود را روي صحنه جايزه اسکار اجرا کند.
آلبوم جديد آقاي خورهه درکسلر با نام Eco همزمان در آمريکا، بريتانيا و سراسر جهان، حتي بازارهاي موسيقي در هندوستان و هنک گنگ توزيع شد، با ترانه دلتنگ اکو شروع ميشود.
درکسلر با هفتمين آلبوم خود و به کمک جايزه اسکاري که برده است، موسيقي پاپ امروز اوروگوئه را به شنوندگاني معرفي ميکند که حتي ممکن است اسم اين کشور کوچک را که در آمريکاي جنوبي بين سرزمينهاي وسيع برزيل و آرژانتين گير کرده است، نشينده اند. موسيقي پاپ اوروگوئه، چارهاي ندارد جز اينکه ضمن حفظ عرق ملي، فرهنگهاي غالب و پوياي اطراف را پذيرا شود، و موسيقي درکسلر، از تاثير فرهنگ برزيل و آرژانتنين بيبهره نيست، به اضافه فرهنگ غالب موسيقي پاپ آمريکائي. در ترانه Se Va Se Va Se Fue درکسلر تانگوي آرژانتين را با نگاه به تریپ هاپ، به روز کرده است.
به مناسبت انتشار آلبوم Eco ، حالا برنامههاي پرتماشاگري مثل Tonight Show در تلويزيون ان بي سي از درکسلر براي اجراي ترانه اکو، نخستين ترانه آلبوم جديد دعوت ميکنند، و مجلههاي معتبر موسيقي، صفحاتي را به معرفي کار او اختصاص ميدهند که با آلبوم اکو ميکوشد از مرزهاي موسيقي لاتين عبور کند.
خورهه درکسلر نواختن گيتار را در 5 سالگي شروع کرد و معروف است که تحصيل پزشکي را رها کرد تا موسيقي را دنبال کند. درکسلر نخستين آلبوم خود را پانزده سال پيش در سال 1989 بيرون داد و در سال 1995 به اسپانيا رفت و مدتها همراه با هنرمندان برجستهاي مثل حواکيم سابينا، پابلو ميلانز و ويکتور مانوئل همکاري کرد.
نيويورک تايمز مينويسد موسيقي درکسلر را مهارت در اجرا، مهار ميکند، اما ترانههاي او بيشتر به دلتنگي متمايلند. در آلبوم جديدش اکو، درکسلر موسيقي همتايان برزيلي خود را به ياد ميآورد، صداي او يادآور روايت نرمتر و مهارشدهاي از صداي بم کاتانو ولوسکو، خواننده برزيلي است و آلبوم جديد درکسلر، نشانههائي از تاثير آهنگساز برزيلي لنين Lenine را در خود دارد، و فانک سبک و اکوستيکي که نوازندگان همراه او مينوازند، در استوديوي الکترونيک ماهرانه تکهپاره شده است.
براي اسپانيائيزبانان که واژگان دلپذير اين ترانهها را ميشناسند، آثار خورهه درکسلر بعد شاعرانهاي هم دارد که شنوندگان غيراسپانيائي زبان براي درک آن بايد به ترجمه شعرها مراجعه کنند. در ترانه Todo Se Transforma «همه چيز دگرگون شد»، درکسلر: ميخواند بوسه تو به گرما تبديل شد، گرما، به حرکت، حرکت به قطرهاي عرق، عرق به بخار، و بخار به باد تبدیل شد، و در گوشهاي از لا ريهو، پرهي آسيابي را چرخانيد، در حاليکه شرابي که با دهان سرخ مينوشيدي، لگدمال ميشد.