فرمانده ارشد نظامی ایران: برای پاسخ به حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای تمرین کرده‌ایم

غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء

غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، با اشاره به احتمال حمله اسرائيل به تاسیسات هسته‌ای ایران، گفته است نیروهای نظامی ایران «طرح‌های عملیاتی تمرین شده» برای پاسخ به این حملات دارند.

او با این تاکید که حمله اسرائيل با تاسیسات ایران باید با چراغ سبز آمریکا انجام شود، گفته است اگر حمله‌ای صورت گیرد، «تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبورو مبداء» حمله با پاسخ ایران مواجه خواهد شد. قرارگاه خاتم‌الانبیا، مسئول هماهنگی عملیاتی نیروهای مسلح ایران در وضعیت جنگی است.

در روزهای گذشته و همزمان با افزایش تنش‌ها درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل که به آمریکا سفر کرده بود،گفت به ارتش اسرائیل دستور داده است تا گزینه نظامی در برابر ایران را به گزینه عملی مبدل کنند. رسانه‌های اسرائيل نیز گزارش دادند که آقای گانتز دولت بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آگاه کرده است.

بیشتر در این باره: رسانه‌های اسرائیل: گانتز جدول زمانی حمله به ایران را به آمریکایی‌ها ارائه کرده است

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند ایران تنها چند هفته تا داشتن تمامی مواد لازم جهت سوار کردن یک بمب هسته‌ای فاصله دارد و در حال بازی با مذاکرات و خرید زمان است.

دولت اسرائيل همچنین مخالف احیای برجام و پرداخت پول به ایران است و می‌گوید «هر دلاری که به دست ایران برسد، به دروازه اسرائیل خواهد رسید و به صورت ترور و راکت به امنیت اسرائیل لطمه خواهد زد».».

وزیر دفاع اسرائيل همچنین گفته است قصد کشورش برای عملیات نظامی علیه ایران، در صورت ادامه پیشرفت برنامه اتمی تهران، جدی است.

دولت آمریکا با ایده‌های اسرائيل در این زمینه موافق نیست. علاوه بر تلاش نمایندگان آمریکا که به طور مستقیم در مذاکرات احیای برجام در وین حضور دارند، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، نیز روز ۱۵ آذر گفت که هیچ نشانی از نظامی شدن برنامه اتمی ایران یا تصمیم رهبر ایران برای تولید بمب اتمی، وجود ندارد.

با وجود بالاگرفتن بحث‌ها درباره احتمال حمله اسرائيل به ایران، شماری از مقامات نظامی و امنیتی فعلی و سابق و برخی از کارشناسان اسرائیلی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند آماده کردن یک برنامه عملیاتی که بتواند به برنامه اتمی ایران لطمه جدی بزند، دست‌کم دو سال طول خواهد کشید.

علاوه بر تهدیدهای نظامی اسرائيل، در دو سال گذشته خرابکاری‌های متعددی در تاسیسات و برنامه هسته‌ای ایران رخ داده که به اسرائيل نسبت داده شده است. دولت اسرائيل گفته است در آینده نیز به عملیات‌های خرابکارنه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

دولت جو بایدن هنوز صریحا از «گزینه نظامی» در برخورد با ایران سخن به میان نیاورده است ولی مقامات آمریکا پیوسته گفته‌اند رئیس‌جمهوری بایدن «گزینه‌های دیگری» در صورت شکست دیپلماسی و تداوم پیشرفته‌های برنامه اتمی ایران در اختیار دارد.