ادامه مسمومیت دانش‌آموزان دختر قم و بروجرد؛ یک نمایندهٔ مجلس: مسئله عمدی است

تصویری آرشیوی از یک دانش‌آموز دختر روی تخت بیمارستانی در قم پس از مسموم شدن در مدرسه

هم‌زمان با انتشار خبر مسمومیت ۵۰ دانش‌آموز دختر دیگر در بروجرد، یک نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی مسمومیت سریالی دانش‌‌آموزان دختر را «عمدی» توصیف کرد.

سامه نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم روز یک‌شنبه، هفتم اسفند به سایت «دیده‌بان ایران» گفت: «من نمی‌دانم یعنی ارگان‌های اطلاعاتی ما نمی‌توانند تمام مدارک، قرائن و آنچه به جا مانده را بررسی کنند و به عامل برسند؟ وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده ولی متاسفانه گزارشی به مجلس داده نشده است.»

این نمایندهٔ مجلس همچنین تأکید کرد که «آن‌چه مشخص است این است که هم در قم و هم در بروجرد مسئله عمدی است».

این در حالی است که رسانه‌های ایران روز یک‌شنبه هفتم اسفند بار دیگر از مسمومیت ۵۰ دانش‌آموز دختر دیگر در بروجرد و انتقال آن‌ها به بیمارستان خبر دادند. روز گذشته نیز دست کم ۴۸ دانش‌آموز دختر دیگر در شهرهای بروجرد و قم به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شدند.

«یک منبع آگاه» در بروجرد روز شنبه به خبرگزاری مهر گفته بود که برای سومین بار دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد دچار مسمومیت و ۴۴ دانش‌آموز این مدرسه به آمبولانس‌های اورژانس به «بیمارستان آیت‌الله بروجردی» منتقل شدند.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان از نهم آذر ماه در قم آغاز شد. تاکنون صدها دانش‌آموز در ۶۰ مدرسه قم که عمدتا مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده، دچار مسمومیت شده‌اند و این مسمومیت‌ها تاکنون ادامه داشته چنان که روز شنبه ششم اسفند نیز شماری از دانش‌آموزان دختر در قم به دلیل مسمومیت به بیمارستان انتقال یافتند.

همچنین مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان از دوم اسفند ماه به شهر بروجرد در استان لرستان گسترش یافت و در این روز دست‌کم ۲۰ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

پس از آن روز سوم اسفند ماه مسلم مرادی، فرماندار بروجرد، از وقوع دوباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در این شهر خبر داد و گفت که این‌بار «دست‌کم ۶۲ دانش‌آموز مدرسه دخترانه احمدیه» به بیمارستان منتقل شدند.

بیشتر در این باره: ده‌ها دانش‌آموز دختر در بروجرد به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند

فرماندار بروجرد همان روز گفت که بلافاصله «کارگروه فنی» و همچنین جلسه «شورای تامین» در بروجرد تشکیل شده و اقداماتی برای بررسی فنی احتمال نشت گاز یا دلایل بهداشتی و درمانی، تغذیه و دیگر موارد آغاز شده است.

مدرسه احمدیه روز پنج‌شنبه تعطیل اعلام شد اما وقتی روز شنبه ششم اسفند دانش‌آموزان به مدرسه بازگشتند بار دیگر ۴۴ دانش‌آموز دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.

مسلم مرادی، فرماندار بروجرد، شامگاه شنبه ششم اسفند گفت که «یک تیم تخصصی در دبیرستان دخترانه احمدیه» مستقر شده اما تاکنون «هیچ موردی مبنی بر نشت گاز و موارد مشابه» مشاهده نشده و قرار است که این «تیم تخصصی ویژه» مسمومیت دانش‌آموزان دختر را بررسی کند.

همزمان سازمان بازرسی استان لرستان نیز از ورود به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر بروجرد خبر داد اما اعلام کرد که «هنوز دلیل این مسمومیت‌ها روشن نیست».

پیش از این، تیم ویژه‌ای از وزارت بهداشت نیز به قم اعزام شد و قرار بود یک‌شنبه ۳۰ بهمن ماه پس از جمع‌بندی دلایل مسمومیت دانش‌آموزان دختر را اعلام کند اما «بدون اعلام نتیجه تحقیقات» به کار خود پایان داد.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، تاکنون دوبار در تذکر شفاهی، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر را «مشکوک و امنیتی» خوانده و تاکید کرده که مقام‌های مسئول حتی به نمایندگان نیز پاسخی ارائه نکرده‌اند.

محمدجعفر مننظری، دادستان کل کشور، نیز دوشنبه اول اسفند ماه در نامه‌ای به دادستان قم، نوشت: «اخبار واصله از یک جریان نگران‌کننده نوعی مسمومیت در بعضی مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانهٔ عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق است.»

روزنامه اعتماد در شماره ششم اسفند خود عنوان کرد که علاوه بر مدارس قم و بروجرد و منطقه یازده تهران، دست‌کم در شهر اردبیل نیز در ۲۶ دی ماه دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه فرزانگان و سپس هفدهم بهمن ماه دانش‌آموزان چهار مدرسه دچار مسمومیت مشابه شده‌اند.

این روزنامه تاکید کرد که مسمومیت‌ سریالی دانش‌آموزان اکنون «پیچیده و مبهم‌تر» شده و گسترش آن «احساس ناامنی در دانش‌آموزان و والدین به ویژه دانش‌آموزان دختر را افزایش داده و بر بی‌اعتمادی به سخنان مسئولان افزوده است.»