قطعنامه تحریم ایران امروز به رای گذاشته می شود

قراراست پيش نويس قطعنامه تحريم ايران، امروز بعد از ظهر(شنبه ۲۳ دسامبر) به رای شورای امنيت گذاشته شود.دليل تحريم ، خودداری جمهوری اسلامی از تعليق غنی سازی اورانيوم است.



کشورهای اروپائی و آمريکا اميدوار بودند روز جمعه- ديروز- در اين باره رای گيری شود؛ اما بنا به گزارش ها، ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، اصرار داشت متن قطعنامه را شخصا ببيند، به همين دليل، به خواست روسيه، رای گيری به امروز موکول شد.



گزارش ها حاکی است در متن اصلاح شده، صادرات و واردات هرنوع تکنولوژی و موادی که به برنامه های غنی سازی اورانيوم، کارخانه آب سنگين اراک و سيستم پرتاب موشک های باليستيک ايران کمک کند، ممنوع می شود.



همچنين دارائی های افراد و مؤسسات مرتبط با برنامه هسته ای ايران که نامشان در فهرستی ضميمه قطعنامه است، مسدود می شود و ازهمه کشورها خواسته شده است مانع از تحصيل دانشجويان ايرانی دررشته هائی شوند که می تواند به برنامه هسته ای ايران کمک کند.



ظاهرا سفر اشخاص مرتبط با برنامه هسته ای ايران به خارج يکسره ممنوع نشده، بلکه از کشورها خواسته می شود مراقب سفر اين افراد باشند و نام و فعاليت های آن ها را به شورای امنيت اطلاع دهند.



مطابق اصل چهل و يکم از فصل هفتم منشور سازمان ملل، اين قطعنامه لازم الاجراست، و به ايران هشدار داده می شود که در صورت رعايت نکردن آن، اقدام های مقتضی بعدی اتخاذ می شود.