برادر ناتنی صدام و قاضی ارشد سابق عراق اعدام شدند



دولت عراق روز دوشنبه اعلام کرد دو تن از ياران نزديک صدام حسين، رئيس جمهوری سابق عراق اعدام شده اند. دادگاه اين دو تن را به دليل ايفای نقش در قتل عام سال ۱۹۸۲ در روستای دوجيل که در آن ۱۴۸ شيعه کشته شدند گناهکار شناخته بود.



علی الدباغ سخنگوی دولت عراق روز دوشنبه در کنفرانس خبری در بغداد خبر اعدام برزان ابراهیم التکریتی، برادر ناتنی صدام، و عَواد حامد البندر، رئیس سابق دیوان انقلاب عراق را تایید کرد. آقای الدباغ گفت:


" هیچ تخلقی در روال اعدام صورت نگرفت، هیچ شعار و یا توهینی به مجرم ها نشد. مجرم ها مورد هیچ بدرفتاری قرار نگرفتند. در واقعه ای نادر سر برزان در طی اعدام از بدن اش جدا شد. مقام های دولتی به خانواده ی افراد نام برده اطلاع داده و از آنها خواسته خواهد شد اجساد را تحویل بگیرند."



اعدام این دو تن، دو هفته پس از اعدام صدام حسین صورت گرفت. در ویدیویی که توسط یک تلفن موبایل از اعدام صدام حسین گرفته و در اینترنت پخش شد، دیده می شود که ماموران ِ مسئول اجرای حکم لحظاتی پیش از اعدام به صدام حسین طعنه زده و شعار می دادند.



جامعه ی بین الملل از جمله مقام های عراقی بشدت روند اعدام صدام حسین را محکوم کردند. دولت عراق می گوید تحقیقی را در مورد چگونگی پخش ویدیو آغاز کرده است.