تونی بلر بازداشت ملوانان بریتانیایی در ایران ر "بسیار وخیم" خواند

تونی بلر نخست وزیر بریتانیا از جمهوری اسلامی بدلیل بازداشت ملوانان نیروی دریایی آن کشور بتندی انتقاد کرده و گفته است: حکومت تهران باید درک کند که چنین وضعی "بسیار وخیم" است. آقای بلر که در برلین با خبرنگاران سخن می گفت، اقدام ایران به بازداشت پانزده ملوان و تفنگدار دریایی نیروی دریایی بریتانیا را "خطا و نا موجه" خواند. اندکی پیشتر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر بریتانیا در تهران را فرا خواند تا به آن چه بگفته حکومت تهران "ورود غیر قانونی" ملوانان بریتانیایی به آب های ایران است، اعتراض کند.


بریتانیا و اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری این 14 مرد و یک زن بریتانیایی شده اند. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این افراد را روز جمعه و زمانی دستگیر کرد که آن ها گرم یک بازرسی معمول در شط العرب بودند.


مقام های جمهوری اسلامی می گویند ملوانان و تفنگداران دریایی بریتانیا در بازجویی ها اعتراف کرده اند که به طور غیر قانونی وارد آب های ایران شده اند. منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه (پنجم فروردین) در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک گفت: جمهوری اسلامی ممکن است این بازداشت شدگان بریتانیایی را بطور رسمی به ورود غیر قانونی به آب های ایرانمتهم کند.