مهلت شورای امنیت به جمهوری اسلامی امروز به پایان می رسد


مهلت شورای امنیت سازمان ملل متحد به جمهوری اسلامی برای متوقف کردن فعالیت های هسته یی در ایران امروز (دوم خرداد ماه) به پایان می رسد. آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است امروز به شورای امنیت گزارش دهد که آیا این فعالیت ها، از جمله روند غنی سازی اورانیوم در ایران متوقف شده است یا نه؟ همزمان، بگزارش خبرگزاری ها، آژانس بین المللی انرژی اتمی ، باحتمال بسیار زیاد، به شورای امنیت اطلاع خواهد داد که جمهوری اسلامی نه تنها مهلت آن شورا به حکومت تهران را نادیده گرفته، که برنامه های هسته یی اش را گسترش هم داده است.


از سوی دیگر، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید: تاریخ مصرف استراتژی قدرت های غربی، در زمینه مشروط کردن از سرگیری گفت و گوهای هسته یی با جمهوری اسلامی، به توقف روند غنی سازی اورانیوم در ایران، بسر آمده است. بگفته دکتر برادعی، محور تلاش قدرت های غربی، در راه مقابله با برنامه های اتمی حکومت تهران، باید محدود ساختن فعالیت های هسته یی جمهوری اسلامی بگونه یی باشد که از آن فعالیت ها نتوان برای تولید سلاح های اتمی بهره گرفت.


بر پایه گزارش های رسیده، این اظهار نظرهای آقای برادعی آمریکا و متحدان اروپایی آن را برآشفته است. بگزارش رویتر، نمایندگان آلمان، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفته اند که در هفته جاری، در همین زمینه، که از دیدگاه آن ها "اظهار نظر هایی ناسودمند" بشمار می رود، از آقای برادعی گلایه کنند.