آژانس بین المللی انرژی اتمی از توافق با تهران خبر داد

آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز، جمعه (بیست و دوم تیرماه) در بیانیه یی اعلام کرد که با جمهوری اسلامی به توافق رسیده است تا بازرسان آن آژانس در اواخر ماه ژوئیه، تا دوهفته دیگر ، از تاسیسات هسته یی آب سنگین اراک بازدید کنند.
دراین بيانيه افزوده شده که درمورد چگونگی پاسخ دادن به پرسش ها و ابهام های آژانس درباره آزمایش های قبلی ايران در زمينه پلوتونيوم و اجرای مقررات آژانس در زمینه نظارت بر فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نظنز، نيز دو طرف به توافق هایی رسیده اند و هیاتی از بازرسان بین المللی تا اوائل ماه اوت آینده ازآن تاسیسات بازدید خواهد کرد.
همچنین قرارشده است نمایندگان "آژانس" و جمهوری اسلامی تا پایان ماه جاری میلادی، ماه ژوئیه، برای نهائی کردن تدوین یک "برنامه کار" برای حل مسائل باقی مانده در وین ملاقات کنند.
در آن ملاقات مسائل مربوط به وسعت و ماهیت برنامه هسته یی ایران و منشاء آلودگی ابزار تاسیسات هسته یی آن به رگه هایی از اورانیوم غنی شده با غلظت بالا، مطرح خواهد شد.
اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهرپنج شنبه ، بیست و یکم تیرماه پس از پایان مذاکراتش با جواد وعیدی ، معاون علی لاریجانی ، دبیرشورای عاالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در تهران گفت که این مذاکرات مثبت بوده است و دوطرف به تفاهماتی دست یافتند.