اتحاديه اروپا خواستار حفظ آرامش درباره مساله کوزوو شد

مسئولان اتحاديه اروپا طی جلسه امروز خود در بروکسل برای بحث درباره اعلام استقلال کوزوو، خواستار حفظ آرامش کشورهای بالکان و يکپارچگی در اروپا شدند.

ديميتری روپِل وزير امور خارجه اسلوونی که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد گفت به اعتقاد او بسياری از ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا، کوسوو را به عنوان يک کشور مستقل به رسميت خواهند شناخت.


او در عين حال گفت کشورهای مختلف اتحاديه اروپا در اتخاذ تصميم در اين خصوص آزادند.

بسياری از کشورهای اتحاديه اروپا به مسئله استقلال يک جانبه کوسوو انتقاد کرده اند. ديويد ميليبند وزير امور خارجه بريتانيا از اتحاديه اروپا خواست «رهبری» خود را در منطقه غرب بالکان نشان دهد.

آقای ميليبند گفت: «اين که تمامی کشورهای غرب بالکان را در اتحاديه اروپا به رسميت بشناسيم مسئله مهمی است، و از همين رو حياتی است که اروپا رهبری واقعی خود را در تضمين حفظ آرامش و ثبات در کشورهای غرب بالکان نشان دهد.»

شورای امنيت سازمان ملل امروز نيز درباره مسئله استقلال کوزوو تشکيل جلسه می دهد. جلسه غير علنی روز يکشنبه اين شورا دستاوردی به همراه نداشت.

روسيه از سازمان ملل خواسته است که از به رسميت شناختن استقلال کوزوو خودداری کند. چين ديگر عضو دائم شورای امنيت نيز امروز نگرانی عميق خود را از اين امر ابراز کرد.