کاندولیزا رایس: پیشنهاد بسته مشوق های اقتصادی به ایران هنوز به قوت خود باقی است

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه دریک کنفرانس خبری گفت: پیشنهاد بسته مشوق های اقتصادی در قبال توقف غنی سازی در ایران، همچنان به قوت خود باقی است.


وزير امور خارجه آمريکا که در مقر ناتو NATO پیمان آتلانتیک شمالی، در بروکسل صحبت می کرد، افزود: اگر ايران بخواهد مذاکرات را ادامه دهد ما نيز به مذاکره ادامه خواهيم داد.


به گفته خانم رایس، «گزينه های بسياری برای ايران بر روی ميز قرار دارد که ممکن است ايرانی ها بخواهند درباره آن بدانند و يا اطلاعات کسب کنند».


وزيران امور خارجه گروه 1+5 روز دوشنبه پس از تصويب قطعنامه 1803 شورای امنيت ِسازمان ملل، عليه جمهوری اسلامی، از ايران خواستند مذاکره برای حل مناقشه هسته ای اين کشور را با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ادامه دهد.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در واکنش به در خواست کشورهای 1+5، گفت، تهران از اين پس با «هيچ کس» درباره برنامه هسته ای خود «خارج از چارچوب آژانس» مذاکره نمی کند.


کاندالیزا رایس گفت، مذاکره ايران با جامعه بين المللی اين امکان را به وجود خواهد آورد که واشينگتن حتی در سياست های 28 سال اخير خود در قبال تهران در نهايت تجدید نظر کند.


کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه و چين، همراه با آلمان، از سال 2006 تاکنون کوشيده اند با ارائه مشوق های اقتصادی از يک سو و اعمال تحريم ها از سوی ديگر، ايران را وادار کنند تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.