حضور معاون وزارت خارجه آمریکا در دیدار جلیلی-سولانا

برای نخستین بار یک دیپلمات آمریکایی در مذاکرات هسته یی ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک حضور خواهد داشت. ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا و از کارشناسان هسته یی این وزارتخانه، در مذاکرات روز شنبه آینده (بیست و نهم تیرماه)خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی در شهر ژنو در سویس حضور خواهد داشت. آمریکا تا کنون از هرگونه مشارکت مستقیم در این گونه مذاکرات خودداری کرده است.
جمهوری اسلامی به خبر حضور آقای برنز در گفت و گو های ژنو هنوز رسماً واکنش نشان نداده است. آیت الله خامنه یی رهبر جمهوری اسلامی تا کنون تنها با مذاکره نمایندگان تهران با نمایندگان دولت آمریکا در چارچوب مسائل مربوط به عراق موافقت کرده است.

بگفته مسوولان وزارت خارجه آمریکا، آقای برنز" برای دریافت پاسخ جمهوری اسلامی به بسته پیشنهادهای تشویقی کشورهای پنج بعلاوه یک، در جلسه روز شنبه حاضر خواهد بود ولی مذاکره و تماس جداگانه یی با مسوولان هسته یی ایران نخواهد داشت." این مقام وزارتخارجه آمریکا افزوده است که" ویلیام برنز باردیگر بر این سیاست آمریکا تاکید خواهد کرد که جمهوری اسلامی باید بعنوان پیش شرط هرگونه حضور آمریکا در مذاکرات اتمی با تهران، روند غنی سازی اورانیوم در ایران را متوقف کند."