نماینده امریکا در مذاکرات کشورهای 1+ 5 و جمهوری اسلامی شرکت میکند

ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که یک دیپلمات عالی رتبه این کشور در مذاکرات ِ آینده خاویر سولانا ، نمایندگان کشورهای 1+5 و جمهوری اسلامی ایران در سویس شرکت میکند.


کاخ سفید ، طی یک چرخش مهم در دستگاه دیپلماسی امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ، ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه امریکا در مذاکرات روز شنبه در ژنو شرکت میکند.



دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید ساعتی پیش گفت ایالات متحده خواستار حل دیپلماتیک این مسئله است.



خانم پرینو گفت برای حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران ، امریکا همراه با متحدانش در جامعه بین الملل همکاری میکند. سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که شرط اساسی برای آغاز مذاکرات با جمهوری اسلامی ، تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران است.



خاویرسولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهار امیدواری کرد که در جلسه روز شنبه با مسوولان ایرانی ، پاسخی سازنده و مثبت را از سوی مقامات ایرانی به بسته پیشنهادی غرب دریافت کند که کشورهای 1+5 حدود یک ماه پیش آن را به ایران ارائه کردند.



آقای سولانا همچنین گفت نمیتواند موفقیت این مذاکرات را تضمین کند اما به سازنده بودن آن ها امیدوار است.



همزمان آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از آمادگی ایران برای مذاکره بر سر بحران هسته ای جمهوری اسلامی خبر داد و در عین حال هشدار داد که طرف های مذاکره باید به گفته او « خطوط قرمز» ایران را رعایت کنند.




در مذاکره روز شنبه در سویس علاوه بر ویلیام برنز نماینده امریکا ، خاویرسولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان و سعید جلیلی نماینده ایران شرکت خواهند داشت.